Satsar i en växande modebransch

Om det är en bransch som går strålande så är det just nu modebranschen. Aldrig har det varit så många intresserade av mode. Att som Faduma Aden satsa stort är med andra ord helt rätt.

1606342-fashion-designer-studio-with-professional-equipmentModebranschen går otroligt bra. Vi människor konsumerar kläder som aldrig förr. Tack vare internet så är det både enkelt att hänga med i de senaste trenderna samt kunna handla skräddarsydda balklänningar som får en att känna sig som en prinsessa. I dn.se går det att läsa om Faduma som med sitt märke jemmila kliver in på modescenen för att etablera sig. 2013 blev hon årets Future och med det spåddes

Modeindustrin är en maktfaktor

Vad modeindustrin har blivit är att den blivit en stor maktfaktor inom svensk ekonomi och är även den snabbaste växande importen som Sverige har. Ta bara att industrin omsatte 264 miljarder kronor i fjol, vilket är en ökning på 11 % om man jämför med 2013. Vad man även kan se är att även om H&M och de stora kedjorna ökar, så finns det även större rum för mindre märken att etablera sig. Detta då konsumenterna är mer nyfikna och inte bara vill handla på de stora kedjorna utan de vill finna sin egen stil. För när vi lever i ett allt snabbare digitalt samhälle så är det viktigare att man har sin egen stil.

80-talet 2016

Ska man sia om vad som kommer vara rådande under nästa år så har man hoppat fram tio år i tiden och lämnat 70-talet för att gå på 80-talet. Intressant. Undra då om 90-talet kommer att vara rådande 2017?